Kan modebranchen forbedre den alvorlige udvikling?

Modebranchen er den industri, der sviner næstmest i verdenen efter olieindustrien.

Data og forecasts fra McKinsey, GlobalData, Globalfashionagenda mfl. illustrerer den alvorlige situation og en bekymrende udvikling, som ingen i dag har reelle bud på at stoppe. Vi oplever dagligt, at branchens aktører iværksætter “opmærksomhedsskabende nålestiks aktioner” for at sende et tegn af at ville ændre verdenen og modebranchen. Det kan f.eks. være “økologisk bomuld” (hvad det reelt betyder, forstår de fleste forbrugere ikke) eller “bedre forhold for vore fabriksarbejdere”. Afhængig af hvem man er, kan disse marketinginitiativer beskrives som green washing, god vilje, brand building, salgsfremmende og meget andet.

De er ikke et resultat af en reel bæredygtig forretningsmodel baseret på systemiske initiativer. Fælles for dem er, at de giver brands og forbrugerne aflad og fjerner opmærksomheden fra det reelle problem, som de fleste producenter og brands ikke har en løsning på, så længe deres forretningsmodel er baseret på salg af mere nyt tøj år efter år.

Derfor må “Pulse of the fashion industry” i deres 2019 rapport erkende, at den positive udvikling også er stoppet; formodentligt fordi de nemme tiltag som f.eks. “kødfri dag hver onsdag i kantinen”, “bæredygtig indpakning” og en “enkelt certificering her og der” nu skal erstattes af en komplet omstilling af virksomhedens forretningsmodel. Hvem har råd og tid (og mod) til det i en travl hverdag, specielt når de fleste forbrugere reelt ikke køber ind i bæredygtighed eller ikke vil betale for den? Så de fleste brands lurepasser, mens de deltager i debatten om overforbrug, går til CSR konferencer og sætter en flot poster op på modemessen, der skilter om virksomhedens bæredygtighed.

Men omstillet deres forretningsmodel har de reelt ikke, og de beskæftiger de samme marketing- og PR-medarbejdere, der har som overordnet mål, at sikre, at forbrugerne køber så mange af deres produkter som muligt år efter år. Det bliver spændende at følge, hvordan bæredygtighed inden for mode og tøj bliver prioriteret af branchen, og hvordan de tydelige udfordringer vil blive adresseret.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *